Vraag: van last van mijn keel zonder duidelijke oorzaak

Hallo,
ik zag uw website en vond hier wat informatie op over stembanden, maar toch niet helemaal precies met wat ik heb, misschien weet u wat het is.... Ik ben zelf 25 jaar en zing al vanaf mijn 13e. Nederlandstalig om precies te zijn en hier en daar engelstalige liedjes. Ik heb er helaas mee moeten kappen omdat ik last van mijn keel kreeg. De reden: ik zou het niet weten! Het begon ineens met gevoel van slijm in me keel. beetje bij beetje ging ik overslaan, van tonen van de normale toon ineens naar een klemtoon toe en dit merendeels grotendeels eigenlijk bij klinkers, I, E en A.
Ook als de toon langer vast hou blijf ik overslaan. Ben hiervoor naar de KNO arts geweest om te kijken naar mijn stembanden en neus, maar hier was niets aan de hand, alles zag er keurig uit. Liedjes: wat ik zong, kan ik niet meer zingen, ik moet teveel druk en kracht uitzetten. En dat wordt uiteindelijk 'persen', dit klinkt niet mooi meer. Na 1 liedje ben ik dan ook zeer schor. Mijn moed begint langzamerhand heel veel weg te zakken en ik weet ook niet meer wat ik hier aan kan doen. Daarom hoop ik dat i wat raad of misschien tips/idee heeft wat het kan zijn. Alvast heel erg bedankt.
mvg Piet
Geplaatst om 12:10

4 opmerkingen:

  1. Tips en reacties van lezers:

    Ik heb hetzelfde probleem gehad.
    Bij mij bleek het een schimmelinfectie te zijn als gevolg van het gebruik van anti-histaminica (anti-allergiemedicijn) en inhalatoren voor mijn astma.
    Wat bij mij wel tijdelijk hielp was het drinken van lauwe kamillethee. ook een lepel mayonaise kn wonderen doen tijdens het zingen
    Geplaatst door: John | 26-5-10 om 22:17

    drink veel water dat kan ook helpen heb ik ergens gelezen, met frisdrank en koffie/thee
    melk etc krijg je meer slijm
    het beste is dus water
    Geplaatst door: mitch | 19-2-10 om 15:30

    Hallo Piet,
    niet meer de hoogte in kunnen klopt helemaal met het plaatje. Om hoger te kunnen zingen moet je strottehoofd vrij kunnen 'schakelen' naar bijv kopstempositie. Door de druk die je op je keel zet, zet je waarschijnlijk ook je strottehoofd vast, zodat je die hogere tonen niet meer kunt maken. Succes!
    Geplaatst door: Noortje | 3-2-10 om 12:25

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Piet,
    als ik jouw verhaal zo lees, dan heeft een en ander waarschijnlijk niets met je stembanden te maken, maar met de manier waarop je klinkers maakt en aanzet. Ik denk dat je de rug van je tong - de bovenkant - onbewust naar achter en naar boven toe drukt. Met name omdat je schrijft dat je dit vooral bij de klinkers I, E en A hebt.Door je tong als het ware 'in te slikken' sluit je de doorgang naar je luchtpijp af en kun je de klank niet meer goed voorin je mond plaatsen. Het effect wordt steeds sterker, omdat je gaat 'persen' om er nog geluid uit te krijgen.
    Probeer eens om je klinkers meer op het puntje van je tong te plaatsen, alsof er een snoepje ligt. Met het puntje van je tong kun je je onderkaak een beetje naar beneden duwen en zo de ruimte in je mondholte groter maken. Probeer om je tong een beetje uit te strekken, dus naar voren toe, naar je onderste voortanden en lager, los van je verhemelte.
    Verder is het belangrijk dat je bij woorden die met een klinker beginnen geen 'klik' in je keel maakt (voelt/klinkt als een klikje of kreuntje). Probeer maar eens achter elkaar een harde OO te zeggen, gevolg door een zachtere OO. Hooe je het verschil? Hierbij zet je waarschijnlijk ook nog eens je adem vast wanneer je zingt. Je hebt dan geen echte ademsteun, maar versterkt het afgeknepen effect in je keel. letterlijk persen dus!
    Door je verhaal over 'slijm in je keel' is het logisch dat je dacht dat er iets met je stembanden aan de hand was. Het zou kunnen betekenen dat je daardoor ook onbewust anders bent gaan zingen. Wel goed dat je er naar hebt laten kijken, maar ik zou toch zeker ook eens naar een logopedist gaan om je klinkeraanzet en je ademsteun te verbeteren.
    sterkte,
    Noortje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Piet zei:

    heel erg bedankt voor je antwoord ik ga dit zeker proberen. Maar er is iets wat ik vergat en dat is het punt dat ik redelijk/vrij hoog kon zingen en nu lijkt het net of ik ook niet meer de hoogte in kan, dat ik het niet meer red, dat gevoel. Wat zou dat kunnen zijn?
    nogmaals heel erg bedankt
    Geplaatst door: Piet | 3-2-10 om 12:22

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Piet, niet meer de hoogte in kunnen klopt helemaal met het plaatje. Om hoger te kunnen zingen moet je strottehoofd vrij kunnen 'schakelen' naar bijv kopstempositie. Door de druk die je op je keel zet, zet je waarschijnlijk ook je strottehoofd vast, zodat je die hogere tonen niet meer kunt maken. Succes! Geplaatst door: Noortje | 3-2-10 om 12:25

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.