Zangmethodes

Is de 'wetenschappelijke onderbouwing' die sommige zangmethodes claimen te hebben een garantie voor de kwaliteit van die methode? Waarom willen zangmethodes zich überhaupt op die manier bewijzen?
Naar mijn idee zijn de hypes rondom zangmethodes als CVT en EVTS vooral ontstaan, omdat er lange tijd gewoon geen specifieke zangmethode bestond voor lichte muziek. Klassieke zangers kregen een opleiding en 'lichte' zangers (pop en jazz), die deden in de ogen van de klassieke zangwereld maar wat. Er werd lange tijd neergekeken op 'lichte' muziek, want daar hoefde je niets voor te kunnen (!).
Voorzover pop- en jazz-vocalisten techniek onderwijs kregen, was dit lange tijd vooral gebaseerd op de klassieke principes, maar dan iets 'lichter' aangezet: borst breed en keel wijd houden, middenrif laag houden en flanken uitduwen, met een iets persende ademsteun.  Een mooi voorbeeld zijn de zangeressen Billie Holiday en Sarah Vaughan. Holiday is evident ongeschoold, maar wordt geroemd om haar doorleefde stem, terwijl Vaughan de jazz zang benadert als een typisch klassiek geschoolde alt.
Misschien hebben de bedenkers van de  'nieuwe' technieken nog steeds het gevoel dat ze zich moeten 'bewijzen' tegenover hun klassieke collega's en wordt daarom continu de wetenschap er weer bijgehaald. Alsof het niet om fysiologische feiten gaat, die je met een gezonde dosis zelfonderzoek en gezond verstand ook zelf kunt ontdekken! Feiten die je überhaupt van je zangdocent of op een conservatorium zou moeten leren.
Buiksteun? Mijn zangdocente had er nog nooit van gehoord. Ja, lage ademhaling, zover kwamen we wel, maar verder was alle techniek semi-klassiek. Ik merkte dat deze benadering me voor jazz- en popbeoefening te weinig bood. Wel lekker bij de brullende rock, maar ik wilde ook kunnen kleuren in zachtere muziek. Kleuren en continu kracht zetten verhouden zich slecht tot elkaar.
Door mijn theateropleiding ontdekte ik dat ik veel meer kon doen met mijn stem dan ik tot dusver voor mogelijk had gehouden en ik besloot om verder te gaan experimenteren met mijn stem en met het effect van expressie op je klank. Van EVTS of CVT had ik toen nog nooit gehoord (Jeffrey Allen's The Secret Of Singing bestond toen al wel, maar ook dat was vooral gericht op flank ankering), maar met een goede dosis gezond verstand, medisch speurwerk en zelfonderzoek was ik in staat om Method Singing stap voor stap te ontwikkelen en uiteindelijk op papier te zetten.
EVTS is wat dat betreft toch ook weer de klassieke invulling van zangtechniek in lichte muziek. Vandaar de nadruk op flanksteun en rug-/nek ankering en het gebrek aan aandacht voor buiksteun, mimiekgebruik (mond, tong, zacht verhemelte) en klankplaatsing en de beperkte, categoriale toepassing van resonans. Het naar beneden geduwd houden van je schouders en het op spanning houden van je middenrif (met daarbij continu uitduwen van de flanken) is typisch iets uit de klassieke leer. Destijds was EVTS ook vooral een eye-opener voor vocalisten en docenten, die vanuit een klassieke opleiding wilden omschakelen naar de lichte muziek en die daarbij vaak ook een gebrekkige kennis hadden van het menselijk lichaam. Als zoekenden in de woestijn klampten ze zich vast aan EVTS (en later weer aan CVT en later weer aan Lichtenberger enzovoort). EVTS vind ik een techniek die vooral geschikt is voor kamermuziek (het lichtere klassieke werk), musical en 'brulpop'. Persoonlijk houd ik niet zo van de sekte-achtige afdrachtregeling, die voor gecertificeerde EVTS docenten bestaat: deze docenten moeten een deel van hun inkomsten afstaan aan de Jo Estill Foundation. Maar daar kiezen ze zelf voor wanneer ze besluiten om uitsluitend met EVTS verder te gaan.
CVT vind ik persoonlijk het meest in de buurt komen van Method Singing, omdat bij CVT goed onderscheid wordt gemaakt tussen buiksteun en flanksteun. In Method Singing is weer meer aandacht voor klankplaatsing en klinkervorming.
Is er één zaligmakende zangtechniek? Ik vind van niet. Uit elke techniek kun je iets goeds halen, mits je goed onderwijs krijgt en je goed uitgelegd krijgt wat er in je lichaam en met je stem gebeurt. Van een zangdocent mag je kennis van zaken verwachten. Een zangdocent moet kunnen schakelen in technieken aan de hand van de stijl waarin je zingt en aan de hand van de behoeftes van de leerling. Dàt is kwaliteit.

5 opmerkingen:

  1. Tips en reacties van lezers:

    Nikita Lumet
    Je schrijft dat er in jouw opinie niet 1 goede techniek bestaat? Wat dacht je dan van de stem gebruiken zoals die bedoeld is? Het is net zoals ademhalen, het gaat vanzelf als je je keel maar open zet. Volgens mij moeten gewoon terug naar de basis en niet met allemaal truckjes de stem veranderen in kleuren die de stem niet heeft. Zing met je eigen stem zou ik zeggen.
    Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat ik niet denk dat er meerdere technieken zijn voor meerdere zang stijlen. In mijn ervaring gebruik je precies je stem hetzelfde in iedere stijl.
    Geplaatst door: Nikita Lumet | 3-10-10 om 21:38

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nienke/Nikita: goed kunnen zingen betekent toch juist dat je kunt kleuren met je stem???
    Geplaatst door: Maaike | 6-10-10 om 14:59

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nee, Nikita, dàt schrijf ik niet! Ik schrijf dat er niet 1 allesomvattende techniek bestaat voor alle stemmen en voor alle zangstijlen. Zin van welke zangtechniek dan ook is juist om je eigen stem in alle facetten te leren kennen en te leren gebruiken, met alle kleuren die er op zitten. Dat heeft helemaal niets te maken met trucjes, maar met je gezond verstand gebruiken en goed voor je stem zorgen. Alleen maar je keel openzetten en ademhalen is daarvoor volgens mij en volgens heel veel anderen helaas niet voldoende, tenzij je je wilt beperken tot het zingen van kinderliedjes....
    Geplaatst door: Eleonora | 4-10-10 om 10:44

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En ik hoop toch dat je je leerlingen het verschil uit kunt leggen tussen buiksteun en flanksteun... . En hoe ze soepel kunnen schakelen met hun stem van borststem naar kopstem en weer terug. Om maar een paar voorbeelden te noemen. Bovendien: de muziekstijl vraagt ook om een andere benadering en ander stemgebruik. Daar is juist niets geforceerds aan. Jazz met een klassieke strot vind ik persoonlijk verschrikkelijk klinken. En andersom: klassieke zang (of toepassingen daarvan, in bjvoorbeeld symphonische rock á la Within Temptation) klinkt als een slappe drol zonder goede flank/bekkensteun en zonder gebruik van je resonans!
    De boel moet uiteraard nooit geforceerd worden, maar beweren dat je je stem onder alle omstandigheden hetzelfde gebruikt is gewoon niet waar. Iedereen met een beetje kennis van de werking van de stem en van het ademhalingsapparaat weet dat.
    Geplaatst door: Eleonora | 5-10-10 om 14:00

    BeantwoordenVerwijderen
  5. webmaster ontving nog een opmerking van Nikita Lumet op 19 december 2012 over de laatste reactie:
    "Ik kwam dit blog weer eens tegen en zing nu voornamelijk Symphonische Rock zoals Within Temptation. De zangeres Sharon den Adel zingt dit volledig met klassieke technieken. Daar is dit juist voor bedoeld. Dit moet je zeker met een goede ondersteuning doen maar het blijft wel degelijk klassiek."

    Reactie webmaster: Sharon den Adel is een fantastische zangeres, die moeiteloos kan schakelen tussen klassiek en rauwe pop. De opmerking over het gebruik aan ademsteun sloeg op wanna-be zangers en - zangeresjes, die een goede techniek missen. :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.